Kabinet filmové historie, který sídlí ve 32. budově areálu filmových ateliérů, hostí stálou expozici od 28. května 2016, přesně 80 let od zahájení provozu ateliérů v roce 1936. Expozice obsahuje originální artefakty z tvorby zlínských filmařů, a to nejen Hermíny Týrlové a Karla Zemana. Prohlédnout si můžete scény z animovaných filmů, dekorace, rekvizity, fotografie i loutky Ferdy Mravence nebo Pata a Mata. Najdete zde také historickou filmovou techniku – například kameru Alexandra Hackenschmieda nebo techniku používanou Hanzelkou a Zikmundem.
Kabinet filmové historie, otevřený veřejnosti 28. května 2016, přesně 80 let od zahájení provozu zlínských ateliérů v roce 1936, představuje vývoj filmu od tehdejší doby po současnost.
Expozice obsahuje originální artefakty z tvorby zlínských filmařů, jako byla Hermína Týrlová či Karel Zeman. Návštěvníci zhlédnou scény z animovaných filmů, dekorace, rekvizity, fotografie, loutky Ferdy Mravence či Pata a Mata. Prezentována je i historická filmová technika jako kamera Alexandra Hackenschmieda nebo technika použitá Hanzelkou a Zikmundem. Kabinet získal kolekci amatérské filmové techniky od sběratele Radomíra Koutka.
Historie filmu ve Zlíně je velice bohatá jak na přelomové filmy, které diváky baví dodnes, tak na osobnosti, které těmto filmům daly možnost vzniknout. Originální exponáty mnoha loutek, jako jsou například dinosauři z Cesty do pravěku, Ferda Mravenec, Pat a Mat, Pan Prokouk a mnoho dalších, jsou k vidění v historickém filmovém kabinetu. Videem nás provází Zdeněk Krupa, kameraman Karla Zemana, a Milan Šebesta, animátor Hermíny Týrlové. S těmito pány můžeme zavzpomínat na éru, kdy byly filmy ještě vzdáleny od moderních technologií.
Zlínský film je úzce spjatý se ZLÍN FILM FESTIVALEM, mezinárodním filmovým festivalem pro děti a mládež, který se každoročně pořádá na přelomu května a června. Zlínský festival se může chlubit tím, že je nejstarším filmovým festivalem svého druhu na světě. Společnost FILMFEST, s.r.o., která tento festival pořádá, má pod křídly i provoz stálé expozice Kabinetu filmové historie.
1900 - 1993
Hermína Týrlová byla československá scenáristka, režisérka a animátorka. Její filmy se vyznačují stylovou čistotou, se kterou dokázala kouzelně vyprávět příběh a předávat dětskému divákovi emoce i prosté životní pravdy. Mezi její nejznámější díla patří Ferda Mravenec, Uzel na kapesníku či Vzpoura hraček. Svou imaginací bravurně pronikala do světa dětí.
V politicky laděné grotesce se zlý a nadutý esesák stane po zásluze vytrestanou obětí dřevěných hraček mistra Hoblíka, který před ním musel utéct. Dřevěné figurky (z nichž některé byly zakoupeny přímo v hračkářstvích) se díky vzájemné spolupráci napřed ubrání Němcově zvůli, pak se mu dokonale pomstí a přinutí jej k potupnému útěku.
Loutková groteska s oblíbenou postavičkou Ferdy mravence, který za pomoci přátel přelstí zlého pavouka. Z knihy Ferda Mravenec Ondřeje Sekory přebírá jen několik postav a některé motivy.
Malý chlapec si udělá uzel na kapesníku, aby si připomněl opravu protékajícího kohoutku. Kapesník se však má čile k světu a uprchne z jeho kapsy za poznáním okolního světa. Chlapec zaujatý fotbalovým utkáním s kamarády mezitím na vše zapomene a do práce se musí pustit i další oživlé textilie.
1910 - 1989
Karel Zeman byl československý filmový režisér, scenárista, výtvarník, loutkář, animátor a reklamní grafik. Rád experimentoval s různými materiály a technikami. Jeho filmy jako Cesta do pravěku, Vynález zkázy, Baron Prášil jsou známy po celém světě a jsou inspirací mnoha slavným filmařům.
Geniální vynálezce, profesor Roch, je na pokraji objevu látky, která může ve špatných rukou zničit svět. A právě takové ruce má hrabě Artigas, tajemný a temný dobrodruh, který ve své ponorce brázdí světová moře, potápí lodi a bohatství, kterého se tak zmocní. Artigas unese profesora Rocha ze sanatoria a nutí ho, aby v jeho sídle v kráteru sopky Back Cup vynález dokončil.
Celovečerní kombinovaný fantasticko - dobrodružný film, který ukazuje prehistorická stadia vzniku Země, flory a fauny. Nález pravěké zkameněliny je pro čtyři zvídavé kluky výzvou k výpravě do dávné minulosti. Na malé pramičce postupně proplouvají dobou ledovou přes třetihory a druhohory až na samý počátek života na planetě Zemi, přičemž zažijí nejrůznější, mnohdy i nebezpečná dobrodružství.
Pan Prokouk je typický český maloměšťák, který vždy prohlédne a pochopí to, co předtím nechápal. V krátkých epizodách s anekdotickou pointou se obrací na diváky s nejrůznějšími problémy aktuální doby.
1945 - současnost
Milan Šebesta je český režisér, animátor a výtvarník. Dlouhodobě se věnoval především animaci, jako spolupracovníka si ho vybrala i Hermína Týrlová. Poté se pustil do režie filmů jako Hajajů, hajajů či Švec a čert. Působil jako pedagog animace na VOŠ filmové ve Zlíně a následně i na Univerzitě Tomáše Bati.
Loutková pohádka o příštipkáři, který se upíše čertu, aby mohl žít v zahálce a radovánkách.
Pohádka, ve které Milan Šebesta rozpohyboval pálenou hlínu.
Karel Zeman si jej vybral jako kameramana pro své dva poslední filmy - Čarodějův učeň a Pohádka o Honzíkovi a Mařence. Své zkušenosti trikového kameramana pak dál uplatňoval na klasických seriálech jako Pat a Mat či Krysáci. Své znalosti pak ve Zlíně předával dál na VOŠ filmové, Univerzitě Tomáše Bati i Creative Hill College
Pat a Mat jsou seriálové postavy, které se vždy snaží vyřešit nějaký problém. Používají při tom různé, obvykle nevhodné nástroje, což vede k ještě větším problémům. Nakonec dvojice problém vyřeší nejméně efektivním způsobem. Seriál je od začátku do konce provázen nezapomenutelným humorem.
1919 - 2006
Josef Pinkava nastoupil do zlínského filmového studia v roce 1946 jako asistent režie. Už od roku 1949 psal scénáře nebo režíroval dokumentární filmy převážně pro potřeby škol. Prvním hraným filmem byl v roce 1959 krátkometrážní snímek Pětikoruna. A poté už následovala řada známých a často vysílaných filmů jako např. Metráček, Chlapi přece nepláčou, Kopretiny pro zámeckou paní, Výbuch bude v pět a spousta dalších. Během své kariéry spolupracoval na několika snímcích i s Hermínou Týrlovou.
1931 - 2004
Radim Cvrček nastoupil do Filmového studia Gottwaldov hned po ukončení FAMU v roce 1963. Začínal jako asistent režie, ale tíhnul k samostatné režii hraného filmu. Debutoval v roce 1967 dětskou komedií Táňa a dva pistolníci. V dalších letech vytvořil řadu oblíbených filmů jako Nekonečná – nevystupovat, Mezi námi kluky, pohádku Za humny je drak, Strašidla z vikýře a mnohé další. Často spolupracoval i s pražským nebo bratislavským studiem Československé televize.
35mm projektor s ručním pohonem postavený pro Karla Zemana
Expozice
Expozice
Expozice
Expozice
Expozice
Expozice
Kabinet filmové historie ve 28. budově filmových ateliérů
Magnetofon Hanzelky a Zikmunda na ruční pohon a baterii
Na své si přijdou i menší návštěvníci
Restaurovaný originál loutky od Hermíny Týrlové
Sbírka plně funkčních amaterských kamer a projektorů
Triková kamera ERK 35mm pro natáčení animovaných filmů