FILMOVÉ LABORATOŘE

Od historických strojů po současnou digitalizaci

Scroll

Filmové laboratoře ve Zlíně fungují od roku 1936. V současné budově sídlí od roku 1948, kdy byla postavena. Budova slouží i pro ZŠ Jinotaj a Zlín Film Festival. Architektem je Vladimír Karfík. V laboratořích pracuje dvacet lidí na původních i moderních strojích. Zde se zpracovává, uchovává, duplikuje a digitalizuje film. Proces zpracování filmu zahrnuje vyvolávání, stopování, ustalování, proplach, ochrannou vrstvu, sušení a nakonec kopírování z negativu na pozitiv. Část tohoto procesu se odehrává i v další budově, kde sídlí Kinoservis

VYVOLÁVÁNÍ FILMU

Ve filmových laboratořích probíhá zpracování filmové suroviny.

PRŮBĚH ZPRACOVÁNÍ:

● Do laboratoří dorazí filmový pás těsně uzavřený v zalepené a popsané krabici.
● Film se ve tmě vyjme z krabice a vloží do kazety na film, následuje zpracování ve vyvolávacím zařízení.
● Vyvolávací proces:

a. Vývojka: Vyvolávací roztok obsahuje chemikálie, které reagují s exponovanými krystaly stříbra na filmu. Tyto krystaly stříbra se po vyvolání stanou viditelnými a vytvoří obraz. Film je obvykle vyvoláván po dobu několika minut při přesně kontrolované teplotě a ve tmě.
b. Stopka: Film se vypere ve vodní lázni, čímž se zastaví vyvolávací proces, aby nedošlo k vytvoření šmouh.
c. Ustalovač: Z filmového materiálu vypere halogenid stříbra. Zůstává pevné stříbro, obraz. Poté již film může na světlo.
d. Voda: Film je následně důkladně propláchnut ve vodě, aby se odstranily veškeré zbytky chemikálií.
e. Ochranná vrstva: Na film se nanese chemická ochranná vrstva, která film chrání před poškrábáním.
f. Sušení: Film se usuší v sušicí skříni.
g. Namotání filmu: Vyvolaný a usušený film se namotá na cívku.


Kontrola filmu: Následuje kontrola kvality vyvolaného filmu. Přilepují se filmové pruhy pro promítače.
Čištění filmu: Před kopírováním je film třeba vyčistit, aby se do kopírovaného filmu nepromítaly parazitní nečistoty.
Kopírování filmu z negativu na pozitiv: Při kopírování barevného filmu se používají barevná sklíčka k osvitu filmu s konkrétními barvami k docílení požadované barvy. (Toto umožňuje barevnou úpravu záznamu.) Osvícený film se musí opět vyvolat, zkontrolovat a vyčistit. Tímto procesem je také možné restaurovat starý zachovalý negativ.
Projekce: Po celém procesu se vše ještě jednou překontroluje v projekčním sále (zda je celý záznam barevně a světelně sladěný).

GALERIE

img

Výstavba laboratoří, 1948

img

Filmové laboratoře v roce 1961

img

Rozšíření laboratoří, 1960

img

Vyvolávací automaty, 1960

img

Jsou jedinými filmovými laboratořemi v ČR a jedny z 65 ve světě

img

Jsou jedinými filmovými laboratořemi v ČR a jedny z 65 ve světě

img

Dnes v budově sídlí i ZŠ Jinotaj a Zlín Film Festival

img

Dnes v budově sídlí i ZŠ Jinotaj a Zlín Film Festival

img

V laboratořích je dnes zaměstnáno 20 lidí

img

V laboratořích je dnes zaměstnáno 20 lidí

img

Ročně projde laboratořemi přes milion metrů filmu

img

Ročně projde laboratořemi přes milion metrů filmu

img

V laboratořích jsou stroje ze všech dekád od padesátých let

img

V laboratořích jsou stroje ze všech dekád od padesátých let